
V-Twin of toch niet.
De V-twin is een tweecilinder motor waarbij de cilinders in V-vorm ten opzichte van elkaar staan en beide drijfstangen een gezamenlijke kruktap hebben. Onder andere Ducati, Moto Guzzi en Harley-Davidson maken gebruik van een V-twin blok waarbij de laatste een bijzondere uitvoering heeft doordat de ene drijfstang als een vork over de andere valt. Hierdoor staan de beide cilinders recht achterelkaar waarbij tevens het unieke HD geluid ontstaat. Pogingen om dit specifieke geluid als merk te registreren zijn mislukt.
Voor een regelmatige motorloop worden vaak twee verzette kruktappen gebruikt, waardoor wel een V-motor overblijft maar geen V-twin. En hoewel met het begrip ruim wordt omgegaan heeft de Suzuki Intruder, net als de meeste andere Japanse motoren, technisch gezien dus wel een V-motor maar geen officieel V-Twin blok.


Krukas Harley Davidson. VS1400 krukas
De V-twin was begin 20e eeuw de meest gebruikte tweecilinder motor. Er waren wel parallel twins maar die braken pas na 1945 echt door. De meest gebruikelijke opstelling is rechtopstaand waarbij de ene cilinder schuin naar voren en de andere schuin naar achteren is gericht en de krukas dwars in het carter ligt. Uitzonderingen hierop zijn bijvoorbeeld de MotoGuzzi (gedraaid) en Ducati die het V-blok ver naar voren heeft gekanteld waardoor het ook wel een L-twin wordt genoemd. De blokhoek tussen de cilinders verschilt nogal bij de diverse merken, ter vergelijking :
45 graden - Harley-Davidson 60 graden - Aprilia e.v.a.
72 graden - Honda VT 45 graden - Suzuki VS
90 graden - Ducati Moto Guzzi e.v.a.
In tegenstelling tot wat veel mensen denken, en fervente Harley bezitters ons willen doen geloven, is de V-twin niet in Amerika maar door een Europeaan ontworpen. Gottlieb Daimler, die in 1885 ook al de voorloper van de motorfiets construeerde, bouwde in 1889 reeds een V-twin motor. Terwijl Glenn Hammond Curtiss pas in 1909 de eerste V-twin voor William Harley en Arthur Davidson ontwierp. Bovendien had Indian In 1905 reeds de eerste fabrieksracer met V-twin gebouwd. Neemt niet weg dat de VS modellen cosmetisch geïnspireerd zijn op de Harley Davidosn en dan de Softail familie in het bijzonder.

Gottlieb Daimler. Glenn Hammond Curtiss.

De oer Intruder VS750.
In 1985 bracht Suzuki de Intruder VS 750 F op de markt. De naam Intruder liet niets aan de verbeelding over gezien de machine ook in Amerika, Harley Davidson land bij uitstek, in de showrooms te bezichtigen en te koop stond. Sterker nog, voorafgaand had Suzuki haar ontwikkelingsteam in het land gevestigd, en niet zonder succes. Cosmetisch gezien waren er dan wel veel overeenkomsten met de Softail familie maar technisch was de Intruder vooruitstrevend met o.a.
vloeistofkoeling en cardanaandrijving.
Het was tevens een machine met een toonaangevende styling, waarin alle ontwerpdetails fraai werden geïntegreerd. De afwerking stond op een zeer hoog niveau met metalen zijkappen en plaatwerk (waar anderen plastic toepasten) en een glimmende laklaag. Ook had de Intruder meer glanzend chroom dan ooit tevoren op een motorfiets te zien was. Bijzonder precieze afwerkingdetails zoals de gestikte naden op de buddyseats, het frame dat perfect met de tank en andere delen samensmelt en de perfect weggewerkte bedrading en kabels zorgden voor een unieke styling en sublieme afwerking, die de Intruder tot op de dag van vandaag superieur maakt ten opzichte van concurrerende modellen.
VS 1400
Andere mijlpalen in de motorgeschiedenis zouden volgen, waarmee de Intruder ook perfect wist aan te sluiten bij de wensen van de cruiserrijders. Zoals de in 1987 geïntroduceerde Intruder 1400 , op dat moment de V-twin met de grootste cilinderinhoud ooit. Deze stoere machine kent een technisch ver doorontwikkeld motorontwerp met een ongekend groot koppel, verpakt in een strak cruiserdesign.


Maak jouw eigen website met JouwWeb